УДК 34ISSN 2232-7339    e-ISSN 2303-4653
Godišnjak Pravnog fakulteta u Istočnom Sarajevu
Издати бројеви Годишњака

   2010
      година I бр. 1/2010

   2011
      година II бр. 1/2011
      година II бр. 2/2011

   2012
      година III бр. 1/2012
      година III бр. 2/2012

   2013
      година IV бр. 1/2013
      година IV бр. 2/2013

   2014
      година V бр. 1/2014

   2015
      година VI бр. 1/2015

   2016
      година VII бр. 1/2016

   2017
      година VIII бр. 1/2017


УТАЈА ПОРЕЗА У ЗАКОНОДАВСТВУ БОСНЕ И ХЕРЦЕГОВИНЕ

  Цјеловит текст PDF-a

Игор Петковић

Правни факултет Универзитета у Источном Сарајеву

Сажетак:

Јавноправни карактер кривичног права, иако увијек присутан, код неких кривичних дјела је јасно уочљив. Ако се порези дефинишу као „инструмент јавних прихода којим држава (укључујући и ниже политичкотериторијалне заједнице) од субјеката под својом пореском власти принудно узима новчана средства, без непосредне противуслуге, у сврху покривања својих финансијских потреба и постизања других – првенствено економских и социјалних циљева“ постаје јасно зашто пореска утаја не губи на актуелности, како у вршењу тако и у настојању државе да јој се супротстави.

Реформа у области кривичног законодавства, извршена 2003. године, кривичноправну материју регулисала је по принципу паралелноподијељене законодавне надлежности. Општи дио кривичног закона регулисан је паралелно (и углавном уједначено) кроз четири кривична закона, док је посебни дио садржински прилагођен нивоу на ком је конкретан кривични закон донесен и у погледу њега надлежност је подијељена. Упркос истовјетној кривичноправној баштини, четири босанскохерцеговачка законодавца кривично дјело пореске утаје различито су назвала и конституисала. Сврставајући га у различите главе посебног дијела кривичних закона, на различит начин су опредијелили његов карактер.

Иако је укидањем привредног преступа, као категорије деликта, донекле растерећен систем, увођење кривице правних лица за кривична дјела подразумијевало је системске измјене прилагођене овој категорији учинилаца. Бројне надлежности и бланкетни карактер додатно усложњавају разумијевање пореске утаје. Нека питања традиционално прате ово кривично дјело, а нека се намећу упоређивањем позитивноправних рјешења.

Циљ рада је указивање, кроз анализу и компарацију домаћих позитивноправних рјешења, на значај кривичног дјела пореске утаје и потребу њеног свеобухватнијег проучавања, јер у односу на многа друга кривична дјела, у досадашњој научној и стручној обради пореској утаји није посвећена пажња која је у сразмјери са њеним значајем.

Кључне ријечи: Пореска утаја; Законодавна надлежност; Ефекти.
 

Игор Петковић, phoebe@teol.net.