УДК 34ISSN 2232-7339    e-ISSN 2303-4653
Godišnjak Pravnog fakulteta u Istočnom Sarajevu
Издати бројеви Годишњака

   2010
      година I бр. 1/2010

   2011
      година II бр. 1/2011
      година II бр. 2/2011

   2012
      година III бр. 1/2012
      година III бр. 2/2012

   2013
      година IV бр. 1/2013
      година IV бр. 2/2013

   2014
      година V бр. 1/2014

   2015
      година VI бр. 1/2015

   2016
      година VII бр. 1/2016

   2017
      година VIII бр. 1/2017


УТИЦАЈ МЕЂУНАРОДНИХ ФИНАНСИЈСКИХ ИНСТИТУЦИЈА У БиХ НА ЈАВНИ СЕКТОР, СТРУКТУРУ И ПОЛИТИКУ ДУГА

  Цјеловит текст PDF-a

Мирољуб Крунић

Министарство финансија и трезора БиХ, Сарајево

Сажетак:

На основу чланства у Међународном монетарном фонду, БиХ је остварила чланство у IBRD и EBRD, те са ове двије међународне институције досегла обухватан и интензиван ниво финансијске сарадње као и са Европском инвестиционом банком. Ангажовање међународних финансијских извора у претходном периоду, ради јавног финансирања текућих инфраструктурних и других пројектних потреба, доминантно је било везано за СБ, EBRD, ЕИБ, те ММФ када је у питању потреба буџетског прилагођавања.

Обавезе према ЕИБ током посљедњег шестогодишњег периода приближно су утростручене при чему је учешће у структури укупног дуга удвостручено и промијењено са 5,46% на 10,58% .Обавезе према EBRD, у истом периоду повећане су 4,3 пута, и у односу на структуру у укупном спољном задужењу приближно утростручене са 2,58 % на 7,23 %.

У односу са Свјетском банком, финансирање домаћих пројектних потреба претежно је било усмјерено на IDA компоненту извора, па је дуг током периода по овом извору порастао за 18,6%. При томе, учешће обавеза према СБ у структури према укупном спољњем дугу опало је са 53,42 % на 37,45 %. Високе промјене обавеза према ММФ-у указују на тешкоће у санирању буџетског дефицита и присутну платнобилансну неравнотежу Босне и Херцеговине.

Иако финансијске активности ове три банке доминантно опредјељују висину сувереног дуга БиХ, њихов транзицијски учинак на БиХ умјерен је и недовољан, посебно у дијелу кључних инфраструктурних пројеката.

Недовољни транзицијски ефекти, заостајање у реформама, одсуство средњорочног планирања у креирању сувереног дуга упућују на потребу преиспитивања система управљања дугом у БиХ.

Кључне ријечи: Јавни дуг; Спољни дуг; Систем управљања дугом; Економска политика; Економски развој; Фискална одрживост; Конкурентска способност.
 

Мирољуб Крунић, mkrunic@mft.gov.ba.